lördag 17 juli 2010

Med svenska gaypolisen i Europrideparaden

Fortfarande utan ringar och prickar till a, a och o.

Sa maste det erkannas fran mig som inte ar speciellt fortjust i T-shirtar. Jag ar nu mycket stolt agare till en dito. Med trycket Swedish Police Force pa ena sidan. Och pa den andra sidan: www.gaypolisen.se. Tack Goran Stanton mfl!

Denna emminenta T-shirt fick jag nar jag under forsta halvan av Europrideparaden gick med de svenska gaypoliserna. Och massor av andra poliser fanns ocksa pa plats, runt 2.000. Dessa var dock polska och gick inte i paraden utan skyddade deltagarna mot motdemonstranter. Ett skydd som bedomndes nodvandigt i detta land dar over 60 % av befolkningen tycker att homosexuella ska vara diskreta med sin laggning, dar 80 % ar emot partnerskapslagstifning och over 90 % inte tycker att homosexuella ska fa adoptera. Det ar en bit kvar att ga nar det galler, inte bara lagstiftning, utan ocksa attityder i Polen. Men idag var det trots allt en stor gladje att ga i paraden nar Europride for 1a gangen arrangerades i ett osteuropeiskt land.

Andra halvan av paraden gick jag dock inte, utan blev uppdragen pa ett flak med polska politiker och arrangorerna. Bauta-hogtalare kloss intill mitt hogra ora - fortfarande ingen horsel pa det, hoppas att den kommer tillbaka.

Bortat 40 grader var det. Puh! Sager jag som inte klarar varme sarskilt bra. Och valsignar hotellets luftkonditionerade foaje dar jag nu befinner mig.

Roligt med sa manga deltagare - arrangorerna raknade med runt 20.000. Och manga var det som sjong och dansade.

Glad for att Svenska ambassaden varit delaktiga i seminariearrangemang och PrideHouse. Glad och stolt over att ha sjalv ha fatt vara delaktig i denna gladjafest.

Glad ocksa over alla nya och gamla vanner. Och for roliga och givande samtal. Inte minst igarkvall - bl a med Ulrika Westerlund och andra trevliga personer fran RFSL.

Har hittat nagra artiklar om Europriden i svensk press: Expressen, Svd, DN, Aftonbladet

Inga kommentarer: