torsdag 10 december 2009

Dawit fängslad 3000 dagar

Utan rättegång.
Utan dom.
Fängslad för att ha utövat en rättighet som vi tar för självklar; yttrandefriheten.
Och som borde vara det. Överallt.

Så här sa jag på Free-Dawit-manifestationen i Västerås i höstas:

Jag vill citera Martin Niemöller, tysk teolog och antinazist.
"I Tyskland hämtade de först kommunisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist.
Sen hämtade de de fackanslutna, och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten.
Sen hämtade de judarna, och jag protesterade inte, för jag var inte jude.
Sen hämtade de mig, och då fanns ingen kvar som kunde protestera."

Åsiktsfriheten och yttrandefriheten finns inskrivna i vår grundlag.
I FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna. Och i Europakonventionen.

Frihet att ha åsikter. Frihet att sprida dem. Själva kärnan i en demokrati.
Och bakom åsikterna – där finns våra fria tankar.
Diktaturer - vill stävja tänkande människor.
Så diktaturer räds det fria ordet.
Vi, vi tar dessa friheter för givna. Det är de inte. De måste försvaras.
Det gjorde Dawit Isaak. Och fick plikta för det. Då måste vi protestera.

Här är Dawitkampanjens hemsida.
Vill du skicka ett vädjandebrev till Eritreas ambassad så får du tips om hur det kan göras här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Åsiktsfriheten och yttrandefriheten finns inskrivna i vår grundlag.
I FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna. Och i Europakonventionen."

- Det var verkligen tydligt och utomordentligt bra skrivet.

Agneta sa...

Vi behöver hålla mer fokus på de mänskliga rättigheterna överallt i samhället - både i Sverige och utomlands.

Anonym sa...

Man måste visst ha frihet att yttra sig men man skall veta VAD man säger oxå!